Vas megye – A szombathelyi közgyűlési anyagban közzétett tervekből látszik, hogy a Zanat és Vép között délnek forduló gyorsforgalmi néhány megmaradt erdősávot átvágva, a helybeliek által csak tagutaknak nevezett földutak között, észak felől éri el a 87-es főút jelenlegi elkerülőjét. Annak legendás nagy kanyarát keletebbre tolják, ebből lesz a felhajtó. A jelenlegi főút nagyjából az egykori rumi vasútvonal vonalában csatlakozik a M86-osba, amely Táplán és Bogát között egy 8-10 méter magas töltésen vezet majd, 2×2 sávon, és eltünteti a mostani elkerülő nyomvonalát. Aki Szombathely felől érkezik a 87-esen, és Kám fele haladna tovább, annak rá kell térnie a gyorsforgalmira, majd pár száz méter után le kell hajtania jobbra. Itt egy körforgalomba hajtva áthalad az M86-os alatt, majd következik egy újabb körforgalom, innét lesz elérhető a 87-es (és az amellett fekvő többi település), illetve Táplánszentkereszt nyugati része. Az ott lakóknak Szombathely eléréséhez szintén ezt a körforgót kell majd használniuk, mivel a Malom utca – Bogáti út összekötő szakasz megmarad ugyan, azonban ez a töltésbe épített aluljárón halad majd át, felhajtó itt nem lesz. A táplániak az újonnan létesült Brenner János utca vonalán tudják majd a 87-est vagy a Rumi utat elérni – az utóbbi megközelítéséhez ismét két körforgalmat majd kell teljesíteni. Aki Táplán irányából, akár a faluból, akár a főúton érkezve Szombathely felé szeretné folytatni az útját, az a körforgalom után felkaptat a M86-os töltésére, majd egy rövid szakasz megtétele után letér róla. Az újonnan épülő lehajtó egy jókora ívet leíró jobb kanyarral visz rá majd a 87-es mostani elkerülőjére, de előtte szintén új felüljáróval keresztezi az itt még talajszinten haladó gyorsforgalmit.  


Ha valaki azt gondolja, hogy a közlekedési feladványt teljesen megoldotta, az téved. 


Ugyanis a jelenlegi körgyűrű és a Rumi Külső út T-alakú csomópontja megszűnik, egy rövid szakaszon új nyomvonal épül, innét lesz elérhető az egyik, illetve a másik körforgalom. A városból érkezve ezeken keresztül mehetünk Táplánba, a 87-esre, illetve az M86-osra mindkét irányban, csak éppen kissé kacskaringósan. A hatalmas töltés a Gyöngyös-patakon is átvezet majd, odébb kell tenni a villamostávvezeték néhány oszlopát, de a Táplánszentkereszt határában felépült kerékpár- és sétaút egy részét is felszedik, majd újra megépítik. A térképen szaggatott vonal jelzi a földutakat, ezeken lehet majd megközelíteni a mezőgazdasági területeket. Mivel több ház – illetve egy újonnan épülő lakónegyed – is a gyorsforgalmi közelében található, ezért mind az új felhajtók, mind a M86-os mellé zajvédő falak kerülnek. 


A település polgármestere, Perl János már korábban is beszélt arról, hogy nem véletlenül kértek más nyomvonalat Véppel együtt, a keleti oldalon, Táplán és Tanakajd között, azonban hiába, ez lesz a végső változat.


– Biztos vagyok abban, hogy ez messze nem ideális megoldás, csak abba gondoljunk bele, hogy a néhány száz méter hosszú, a patakon itt átvezető, 2×2 sávos utat hordozó töltés mekkora költség – mondta el lapunk érdeklődésére a település vezetője. – A megépítése pedig nem megy hetek, hónapok alatt, mind a táplániak, mind a 87-es mellett fekvő községekben élők pontosan tudják, mekkora forgalom bonyolódik itt reggel és délután, hiszen rengetegen járnak munkába ezen keresztül. Mivel a körgyűrű utolsó szakasza eltűnik a megoldással, nehéz elképzelni, hogyan oldják meg ezt a kérdést az építkezés alatt. Ekkora monstrumnál, illetve a szűk hely miatt még szervizutakat is nehéz elképzelni. Amikor a tervezőknél rákérdeztem, azt mondták, ez a kivitelező problémája lesz, de szerintem inkább az itt élőké, meg a környékbelieké. Pontos dátum még nincsen, de kaptam olyan információkat, hogy 2022 végén, 2023 elején megkezdődhetnek a munkálatok. 

Vélemény, hozzászólás?