ETCS vonatbefolyásoló rendszert épít ki a GYSEV a Sopron-Szombathely-Szentgotthárd vasútvonalon

Jeladó balíz a pálya közepén
Fotó: Prím M.

Biztonságosabbá válik a vasúti közlekedés a Sopron-Szombathely-Szentgotthárd vonalon. A GYSEV Zrt. kiépíti az Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszert (ETCS L2), amely folyamatosan figyeli a vonalszakaszon közlekedő vonatok sebességét, szükség esetén pedig lecsökkenti azt. A rendszer kiépítésére uniós források adnak lehetőséget.
A GYSEV Zrt. az elmúlt években több, jelentős beruházást végzett el a Sopron- Szombathely-Szentgotthárd vasútvonalon: lezajlott a pálya rekonstrukciója, a hiányzó
szakaszokat villamosította a vasúttársaság, nagyszámú P+R, ill. B+R parkoló épült és megvalósult az intermodális csomópont kiépítése Körmenden. Az említett
fejlesztéseknek köszönhetően jelentősen nőtt a vasútvonalon utazók száma 2011 óta.
A vasútvonal teljes körű korszerűsítéséhez Európai Unió átjárhatósági előírásainak megfelelően szükséges az Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer (ETCS L2)
telepítése is. A GYSEV Zrt. ezért pályázott és nyert erre a célra uniós forrásokat. Az ETCS L2 vonatbefolyásoló rendszer biztonságosabbá teszi a vasúti közlekedést:
a biztosítóberendezésekből kapott információkat feldolgozza és tárolja az adott vasúti pályaszakaszra vonatokozó adatokat. A közlekedő vonatok sebességét
folyamatosan ellenőrzi a rendszer. Abban az esetben, ha a vonat sebessége magasabb a megengedettnél, beavatkozik és csökkenti azt, sőt, veszélyhelyzet
esetén akár meg is állítja az adott szerelvényt. Az ETCS L2 rendszer kiépítésével lehetővé válik a Sopron – Szombathely –
Szentgotthárd vonalon közlekedő vonatok folyamatos rádiós felügyelete. Rendkívüli helyzet, baleset, előre nem látott időjárási körülmény, pályahiba esetén lehetőség
van a vonat sebességének csökkentésére. Így a legkülönbözőbb forgalmi, üzemi helyzetekben is garantálható a közlekedés biztonsága.
A GYSEV Zrt. egyik legfontosabb stratégiai célja, hogy a lehető legbiztonságosabb vasúti közlekedést biztosítsuk vonalhálózatunkon. Az elmúlt években nagyszabású
közlekedésbiztonsági fejlesztéseket hajtottunk végre, most pedig folytatjuk a megkezdett munkát: az ETCS L2 rendszer kiépítésével a legváratlanabb helyzetekre
is azonnal tudunk reagálni, így a vasúti közlekedés biztonsága tovább javul vonalhálózatunkon” – mondta Kövesdi Szilárd, a GYSEV Zrt. vezérigazgatója.
A kivitelezési közbeszerzési eljárás nyertese a Thales Austria GmbH és a Thales RSS Kft., mint közös ajánlattevő. A projekt teljes költsége 10 milliárd forint, amely
100 százalékban az Európai Unió Kohéziós Alapjának támogatásával valósul meg. A megvalósítás a tervek szerint 2020 végére fejeződik be.


Műszaki információk:
A kivitelezés során megvalósul az ETCS központi egységének (ún. RBC) tervezése,
telepítése, ehhez 10 db. elektronikus biztosítóberendezéssel felszerelt állomást és 55
darab vonali, önműködő, útátjáró fedező berendezést illesztenek a rendszerhez.
Korszerűsítik az átviteli utakat, valamint bővítik az informatikai kapacitást. A 110 km
hosszú vasútvonal mentén helymeghatározó és kommunikációt biztosító pályamenti elemeket telepítenek.

Vélemény, hozzászólás?